Skip to main content

Sådan motiverer du dit hybridteam


Kategori:

I dag arbejder du og dine medarbejdere overalt – på kontoret, derhjemme og på farten. Se her, hvordan du guider og motiverer dit team i et hybrid arbejdsmiljø.

Gode aftaler giver gode medarbejdere

Det hybride arbejdsliv er kendetegnet ved arbejde, der er uafhængigt af tid og sted. Men hvordan håndterer du det som leder? Skal dine medarbejdere selv bestemme deres arbejdsplads og arbejdstid, eller skal det ske i samråd med dig og resten af ledelsen? Den, der laver ordentlige aftaler om dette, undgår misforståelser.

Klar kommunikation

Det er ikke et problem, at du ikke længere ser dine medarbejdere personligt hele tiden. Nogle gange arbejder du hjemmefra, mens nogle af dine medarbejdere tager på kontoret, og andre gange sidder du selv på kontoret, mens der er masser af plads til at manøvrere i flexrummene. Men det er vigtigt med klar kommunikation. Her er nogle punkter, du skal huske på:

  • Kommuniker effektivt og proaktivt.
    Forklar, hvorfor du gør noget på en bestemt måde. På den måde undgår du, at medarbejderne bliver irriterede, fordi de ikke forstår logikken bag beslutningen.
  • Vælg den bedste kommunikationsmetode.
    Hvad ønsker du at kommunikere? Enkle ting kan kommunikeres via e-mail. Ved sværere ting, som kræver lidt flere forklaringer, kan det være bedst at kommunikere via et videomøde. På den måde kan du se dine medarbejderes reaktioner og tage dig tid til at opklare eventuelle misforståelser.
  • Giv værdifuld feedback.
    Feedback er kun værdifuld, hvis den hjælper dine medarbejdere. Derfor skal du forklare din feedback og vende noget negativt til noget positivt. På den måde vil dine kolleger forstå feedbacken bedre, og du vil hjælpe dem med at arbejde effektivt med den.

Gensidig tillid er vigtig

Det hybride arbejdsliv er baseret på gensidig tillid. En gammeldags, kontrollerende arbejdskultur går ikke hånd i hånd med denne fleksible måde at arbejde på. Hvis du vil fremme den gensidige tillid i din organisation, er det ikke kun vigtigt at lave gode aftaler. At sætte tid af til medarbejderne er også en del af løsningen. Det kan gøres via et ugentligt videoopkald, hvor du spørger, hvordan det går, og måler eventuelle problemer eller bekymringer.

Hvis du vil vide mere om, hvordan du får succes med hybridarbejde, så download vores gratis guide.