Skip to main content

Pak fremtiden ud med innovativ emballage


Kategori:

Vi har alle handlet på nettet og er endt med en overdimensioneret papkasse fyldt med skumindlæg, oppustede plastikpuder, polystyren, pakkechips, polystyrenposer og plastfolie. Eller hvad med al den engangsemballage, vi får i butikkerne? Vi skal punge ud med en femmer for indkøbsposen, men det er gratis for individuelt plastikindpakkede ostepinde, placeret i en plastikbakke, pakket ind i en farverig plastikfolie. Så er det næsten okay at smide det i en endnu tyndere affaldspose fra en rulle.

Over hele verden er vi ved at drukne i emballage. Alene i USA produceres der ca. 82,2 millioner tons om året. Vores forureningsproblem handler ikke kun om de ting, vi forbruger, men også om de ting, der er omkring de ting, vi forbruger. Emballagemateriale ligger ikke længe, før det ender i skraldespanden, men i mange dele af verden mangler der gode genbrugs- eller forbrændingsrutiner, og en stor del af vores globale emballagebjerg bliver liggende på lossepladser i næsten al evighed eller bliver smidt ud i naturen, hvor affaldet ofte ender i en eller anden flod og finder vej til havet.

Den erkendelse ramte Rich Cohen, som udtænkte en forretningsplan for mere bæredygtig emballage under et års sabbatår fra sit job i erhvervslivet for omkring 20 år siden. Uanset hvor han rejste hen, var der beviser på jordens emballageproblem, og han indså, at industrien på det tidspunkt ikke havde noget incitament til at gå over til mindre spild og forurenende materialer. Inspireret til at hjælpe startede han Chicago-baserede Elevate Packaging, der beskriver sig selv som den første virksomhed, der udelukkende fokuserer på at skabe bæredygtige emballagematerialer – komposterbare poser, forsendelsesposer, etiketter og krympefolie.

Cohen var tidlig til at genkende en tendens, der er blevet et verdensomspændende fænomen i de senere år: Virksomheder skifter fra konventionelle emballagematerialer til dem, der har et mindre CO2-fodaftryk, kræver mindre energi til produktion og producerer mindre forurening. Tendensen har taget fart i løbet af det seneste årti, hvor truslen fra den globale opvarmning og oversvømmelsen af plastik i havet har fået folk til at indse, at det haster.

HP EliteBook G10

HP EliteBook G10

HP EliteBook bygges i et slankt og let aluminiumsdesign og byder på det ypperste HP har udviklet til det hybride kontor og er vores mest avancerede produkt hvad angår sikkerhed for hardware, brugerbeskyttelse og data.

  • 13th Gen Intel® Core™ i5 og i7 processor
  • 13″–16″ diagonal display op til WQXGA opløsning
  • HP Wolf Security for Business
  • HP Presence sikrer kvaliteten af online møder
  • 5 MP-kamera og B&O højtalere
  • 3 års garanti – også på batteriet
  • Fra 1,27kg

Læs mere om HP EliteBook G10 og køb den hos din foretrukne HP partner HER

Innovation inden for emballage accelererede under pandemien. Øget onlineshopping og begrænset mobilitet betød, at folk var nødt til at leve med alle de kasser, poser og fyldstoffer, der blev leveret til dem. “Efter COVID steg vækstraten for den bæredygtige emballageindustri med 300%,” siger Ismail Sutaria, chefanalytiker for emballage hos forskningsfirmaet Future Market Insights. Virksomheden forventer, at sektoren for bæredygtige emballagematerialer vil vokse globalt med en årlig rate på 5,4% i løbet af det næste årti. I år har den en værdi af 274 milliarder dollars om året, hvilket er 20% af det samlede emballagemarked, men om ti år forventes det at udgøre 30%, ifølge Sutaria.

I øjeblikket udgør mængden af emballage en enorm miljøbelastning, men der er måder at reducere den på. Den første er simpelthen at producere mindre, f.eks. ved at redesigne emballagen, så den indeholder mindre materiale. Den anden er at reducere ressourceudvindingen ved at bruge genbrugsmateriale og ved at producere emballagemateriale, der selv kan genbruges. Og den tredje er at producere materiale, der kan komposteres eller på anden måde returneres til miljøet på en ikke-forurenende måde.

Der er ikke kun et voksende marked for sådanne løsninger, men også et stigende pres fra myndighederne. I de senere år er der kommet en række nye regler om emballageaffald rundt om i verden; Belgien, Brasilien, Argentina og Indien er blandt de lande, der fører an. I USA har Maine, Oregon, Colorado og Californien alle vedtaget lovgivning for at reducere emballageaffald. Californiens Plastic Pollution Prevention and Packaging Producer Responsibility Act kræver f.eks., at al engangsemballage i staten skal være komposterbar eller genanvendelig inden 2032.

HP har gjort betydelige fremskridt med at reducere engangsplast i primær pc- og printemballage. I 2019 satte virksomheden et mål om at eliminere 75 % af den plastbaserede engangsemballage inden 2025 sammenlignet med 2018. I 2022 havde HP opnået en reduktion på 55 % i forhold til 2018-niveauet.

“Emballage spiller en afgørende rolle for vores produkters bæredygtighed, da den beskytter dem under transport,” siger Wei Zhao, Director of Worldwide Packaging Design & Procurement hos HP. “Men vi ved, at overdreven eller ineffektiv emballage kan bidrage til unødvendigt affald og ressourceforbrug.”

HP eliminerer unødvendige emballagematerialer og materialer, der er svære at genbruge, såsom skum, innoverer nye emballagedesigns for at bruge materialer med lavere miljøpåvirkning (såsom bæredygtige fibre og genbrugsplast) og prioriterer genbrugsindhold og let genanvendelige materialer, såsom formstøbt fiber. Støbt fiberemballage består typisk af genanvendt pap og/eller avispapir, men kan også fremstilles af mange plantecellulosefibre, herunder bagasse (fra sukkerrør), bambus og hvedehalm.

HP’s Molded Fiber Advanced Tooling Solution, en virksomhed, som HP lancerede i 2020, bruger Multi Jet Fusion 3D-printteknologi til at konstruere skræddersyet produktionsværktøj i formstøbt fiber til specifikke anvendelser. Resultatet er bionedbrydelig og genanvendelig emballage, der kan tilpasses til at beskytte næsten ethvert formet produkt under forsendelse og håndtering, fra fødevarebeholdere og husholdningsartikler til elektronik og medicinsk engangsudstyr. HP bruger sin egen værktøjsteknologi til at producere den formstøbte fiberemballage, der beskytter flere af deres egne produkter, herunder nogle af deres tonerpatroner og HP Desktop Mini-serien af pc’er.

Emballagen til HP’s bærbare computere udgør en stor mængde, og også her er der blevet gjort noget. For eksempel er 100 % af den ydre kasse omkring HP EliteBook G10 fremstillet af bæredygtigt fremskaffede, certificerede eller genanvendte fibre. De beskyttende fiberpuder er fremstillet af 100 % genbrugte træfibre og naturlige materialer.

“Bæredygtige muligheder for formstøbte fibre reducerer ikke kun affald, men forbedrer også genanvendelighed og cirkularitet,” siger Zhao. “Med implementeringen af emballageløsninger i formstøbte fibre tager vi et stort skridt i retning af at nå vores bæredygtighedsmål, samtidig med at vi tager fat på den globale udfordring med plastaffald.”

HP bruger ikke kun formstøbt fiber til at pakke nogle af sine egne produkter ind, men hjælper også sine kunder med at skabe skræddersyet emballage for at forbedre deres produktionsproces og gøre den mere bæredygtig. Omni-Pac Group, en fransk virksomhed, der begyndte at producere æggebakker lavet af genbrugspapir i 1970’erne, producerer i dag en bred vifte af formstøbte fiberemballagematerialer til landbruget og andre industrier, herunder æggebakker til bulkforsendelse. Virksomheden er en stor producent af vådstøbte fibre i Europa og får genbrugspapir fra kommunale genbrugsstationer, som derefter makuleres og blandes med vand for at danne en papmachélignende blanding. “Vi er stolte af at have grønne produkter,” siger Omni-Pacs CEO Pablo Libreros. “De er lavet af genbrugspapir, og selve produkterne er genanvendelige og komposterbare.”

Omni-Pac bruger HP’s Molded Fiber Advanced Tooling Solution og udnytter sin ekspertise inden for fluidmekanik til at optimere tykkelsen og vægten af den færdige emballage, samtidig med at vandforbrug og affald minimeres. Ved at bruge digital fremstilling til at 3D-printe værktøjet efter nøjagtige specifikationer, fremskynder det ikke kun hele fremstillingsprocessen, men gør det også mere effektivt at skabe en enkelt støbeform efter behov.

“HP har kapacitet til at lave gode simuleringer af, hvordan fibrene vil opføre sig baseret på formen, og derefter optimere det endelige resultat,” siger Libreros. “Det har gjort det muligt for os at gennemføre en betydelig reduktion i mængden af fibre, der er nødvendige for at fremstille vores produkter. Vi sigter mod at spare 10-15 % af CO₂-udledningen gennem disse procesforbedringer.”

Bæredygtige emballagematerialer har gjort størst fremskridt inden for føde- og drikkevareindustrien, efterfulgt af kosmetik, forbrugerelektronik og sundhedspleje. “Ved at udnytte de formstøbte fibres alsidighed kan vores løsning revolutionere emballage på tværs af brancher,” siger Mariona Company, leder af formstøbte fiberbaserede emballageløsninger hos HP. “Det er vores fælles ansvar at skubbe til grænserne, tænke kreativt og identificere nye anvendelsesmuligheder.”

Tendensen omfatter også udviklingslande, da planetens sundhed er en stadig mere presserende global bekymring. I Latinamerika bruger producenten af formstøbt fiberemballage Gualmosa (en del af Molpack) HP’s Molded Fiber Advanced Tooling Solution på sin fabrik i Guatemala til at producere bakker af genbrugspapir til transport af frugt. “Testene er i gang, og virksomheden sigter mod at introducere produktet i hele sit sortiment inden årets udgang,” siger Ana González, Molpacks kvalitetschef.

Virksomheden har tidligere forsøgt at lancere et lignende projekt, men løb ind i udfordringer i det varme Mellemamerika. Gonzalez forklarer: “Det var bionedbrydeligt, og det kunne ikke modstå fugtighed og høje temperaturer.” Denne gang vil Molpack have fordel af computermodellering og -design samt HP’s 3D-printede forme, og de vil sandsynligvis tilføje en ikke-bionedbrydelig liner for at beskytte de genanvendte fibre mod fugt.

Det faktum, at emballagematerialer nogle gange skal håndteres på en bestemt måde for at høste deres miljømæssige fordele, er et undervurderet aspekt af genanvendeligt og komposterbart materiale. For mange år siden bemærkede Cohen fra Elevate, at mange bionedbrydelige materialer utilsigtet blev gjort ikke-komposterbare på grund af noget så småt som et klistermærke. Selvom klistermærket kan virke som en lille ting for en tilfældig forbruger, stoppede forureningen hele processen. “Kommercielle kompostoperatører klagede, fordi de fik alt dette materiale forurenet med plastik, og i stedet for at lave kompost med det, måtte de sende det til en losseplads,” siger Cohen.

Cohen fik idéen til at lave etiketter, der også var komposterbare – “verdens første trykfølsomme selvklæbende etiketmateriale”, som han udtrykker det. Elevate fremstiller også bioplast af plantemateriale, der ligner og fungerer som almindelig plastfilm, men som faktisk også er bionedbrydeligt. Virksomhedens klare, komposterbare cellofanposer er lavet af bæredygtigt høstet træ, der er kemisk opløst og ekstruderet til plader, før det tørres og coates.

Efterhånden som bæredygtige emballagematerialer bliver mainstream, hjælper de ikke kun forbrugere og producenter med at være sikre på deres valg; de inviterer også en ny generation af innovatører til at acceptere udfordringen. I dag kommer der alle mulige spændende nye løsninger på markedet. I stedet for polystyrenfyld kan afsendere nu bruge bæredygtigt producerede og komposterbare materialer som kokosnøddeskaller og svampebaseret emballage. En anden succesfuld innovation fra virksomheden Uline er skumemballageark og andet fyldmateriale lavet af majsmel, der opløses under rindende vand.

I 2050 siger eksperter, at bæredygtige materialer kan udgøre størstedelen af al emballage. Men i øjeblikket er sektorens vækst begrænset af flere faktorer, ikke mindst omkostningerne. Molpacks komposterbare frugtbakker koster f.eks. dobbelt så meget som plastbakker.

“Forbrugerne er meget glade for at bruge en ekstra krone på at investere i emballage, der er miljøvenlig og bæredygtig og vil hjælpe miljøet,” siger Sutaria. “Men hvis dette skal accepteres kommercielt globalt i stor skala, skal prisforskellen udlignes. Og det vil afhænge af fortsat innovation.”

Processen med at gøre bæredygtig emballage mainstream vil involvere succeser og fiaskoer. Som man siger, kan man ikke lave en omelet uden at knuse et par æg, påpeger Libreros fra Omni-Pac. “Hvis man vil have et stort afkast, er man nødt til at tage risici,” siger han og tilføjer: “Vi håber ikke, at vi slår nogen æg i stykker.”