Skip to main content

Indret dit hjemmekontor rigtigt – uanset størrelsen


Kategori:

Salomé Coutinho, der er kundeservice- og relationsmanager i en stor finansiel organisation i South Australia, skiftede til en hybrid arbejdsmodel sidste år. En af hendes første handlinger var at omorganisere og lave nogle tilføjelser til det lille hjemmekontor, hun bruger.

“Jeg tilføjede et skrivebord med en drejelig stol, en flytbar ventilator og et lille hjørne til de dokumenter, jeg skal bruge til arbejdet,” siger hun. “Jeg har også justeret belysningen og sørget for at sidde, så jeg kan se ud af vinduet.”

Ifølge en Gallup-undersøgelse fra 2022 er otte ud af 10 medarbejdere allerede hybrid- eller fjernarbejdere. Ligesom Coutinho erkender mange, at det midlertidige arbejdsområde, de har sammensat, har fungeret i de sidste par år, men en langsigtet hybrid arbejdsmodel kræver, at man tænker ud over spisestuestolen eller skrivebordet i soveværelset.

“Pandemien beviste, at over 60% af de amerikanske medarbejdere har job, der kan udføres på afstand – i det mindste nu og da,” siger Kate Lister, direktør for Global Workplace Analytics, en virksomhed, der hjælper virksomheder med at udvikle strategier for fjern- og hybridarbejde. “Hvis du arbejder hjemmefra på fuld tid, vil du bruge omkring 2.000 timer om året på at bruge det udstyr, du har anskaffet til din arbejdsplads.”

For hybridarbejdere, der typisk arbejder hjemme to til tre dage om ugen, svarer det til mellem 800 og 1.300 timer om året. “Ud over ergonomi bør du tænke på holdbarhed, bærbarhed, produktivitet og professionalisme.

En undersøgelse foretaget af AT&T viste, at antallet af virksomheder, der tilbyder deres medarbejdere en hybridmodel, forventes at blive næsten fordoblet fra 42% i 2021 til 81% næste år. Så uanset om du har afsat et hjørne af dit soveværelse eller din stue som dit arbejdsområde, eller du har et helt værelse, som du har omdannet til et hjemmekontor, er det tid til at være bevidst om at skabe et miljø, hvor du kan gøre dit bedste arbejde – især hvis du skal dele dit kontor med din partner, værelseskammerater eller børn. Her er nogle ideer, der kan gøre ethvert rum til et ideelt sted at få arbejdet gjort:

Det (bogstavelige) hjørnekontor

Hvis du kun har et hjørne eller et bord at arbejde fra, skal du kigge efter produkter, der hjælper dig med at udnytte din begrænsede plads bedst muligt. Et sammenklappeligt skrivebord kan være lige det, du har brug for til at skabe en arbejdsplads, når du har brug for det, og få det til at forsvinde, når du ikke har brug for det. For ekstra komfort i dit midlertidige kontor kan du forkæle dig selv med en opvarmet fodstøtte og prøve et laptopstativ og en fjedrende, ergonomisk sædepude for optimal kropsholdning og rygstøtte. Hvis du veksler mellem en dag på kontoret og en dag ved middagsbordet, vil du have gavn af en kraftig bærbar computer som HP Dragonfly Pro, der er let nok til at bære rundt på uden at belaste skuldrene og giver dig flotte videoopkald med god lyd, uanset hvor du er. Den genopladelige trådløse mus HP 710 passer godt til denne opsætning og giver en problemfri arbejdsoplevelse fra kontoret til hjemmet.

“Ud over ergonomi skal du tænke på holdbarhed, bærbarhed, produktivitet og professionalisme.”
– Kate Lister, administrerende direktør, Global Workplace Analytics

For at minimere og eliminere distraktioner fra kæledyr, bofæller eller andre familiemedlemmer derhjemme er Poly Voyager Free 60-seriens trådløse ørepropper designet til arbejde og dagligdag. De giver dig mulighed for at forblive produktiv, forbundet og underholdt, mens de minimerer baggrundsstøj, så din stemme kommer klart igennem. Tilføj en aftagelig ringlampe, så du ser bedst muligt ud ved videoopkald, selv i det mørkeste hjørne af rummet, og prøv en pladsbesparende skrivebordslampe for at få nok lys til koncentreret arbejde. Når dagen er omme, kan du rydde op ved at opbevare alt i dekorative skuffer eller kurve for at reducere rod og holde arbejde og hjem adskilt.

Det hyggelige skab eller hyggekrog

Måske er det lykkedes dig at få lidt mere plads til dit hjemmekontor – f.eks. et lille skab, et loft eller en ombygget kælder. Du kan opgradere til en stationær pc som HP ENVY All-in-One, der er specielt designet til fjernsamarbejde, med et skærmstativ, der kan oplade alle dine enheder, mens du arbejder. Hvis din dag består af mange videomøder, vil et kompakt Poly Studio P5-webkamera hjælpe med at holde fokus på dig og ikke dine omgivelser, mens et behageligt headset som Poly Voyager 6200 og en kompakt, men kraftfuld højttalertelefon med en tredobbelt mikrofon sikrer fremragende lydkvalitet under alle opkald.

Selvom du har begrænset plads, er der ingen grund til at føle sig trængt. Et pladsbesparende skrivebord eller et konvertibelt hæve-/sænkebord og en kompakt kontorstol giver dig den rette ergonomiske støtte, samtidig med at du har masser af plads til at bevæge dig rundt, mens du arbejder. En alt-i-en printer med lav profil som HP ENVY 6000 vil gøre dig produktiv uden at optage for meget plads. En privatlivsskærm kan skabe en hyggelig atmosfære og give en professionel baggrund for videoopkald, mens et varme-/køleelement holder dig komfortabel. Endelig kan du holde din kaffe varm med et genopladeligt, temperaturstyret krus, så du ikke behøver at løbe ud i køkkenet.

Det rummelige set-up

Hvis du har et helt rum til dit private hjemmekontor, hvorfor så ikke forvandle det til det ideelle arbejdsområde? Tag dine videokonferenceopkald til nye højder med en elegant, professionel Poly Studio P15 videolinje, der giver dig en levende visuel tilstedeværelse og overlegen lyd, blokerer for distraherende baggrundsstøj og holder dig fokuseret, selv når du bevæger dig rundt. En robust printer som HP ENVY Inspire kan håndtere udskrivning, kopiering og scanning af arbejdsdokumenter og præsentationer samt lektier, kreative projekter og fotos til andre familiemedlemmer. Til kreative personer tilbyder den kompakte HP Z2 Mini stationære pc kraftfuld computer i et lille format. Investering i en ekstra skærm kan hjælpe med multitasking og øge produktiviteten.

“En dobbelt- eller widescreen-skærm kan være det hele værd, hvis det øger produktiviteten med bare et minut om dagen,” siger Lister. Forskning viser, at to skærme kan øge produktiviteten, i nogle tilfælde med over 40%. Og da du har pladsen, kan du tilføje et hyggeligt tæppe for at skabe en god atmosfære.

Lister påpeger, at det er vigtigt at overveje, hvordan man indretter sit kontor – fra udstyrets placering til den belysning, man vælger – fordi det kan gøre en stor forskel. For eksempel kan skærmens placering påvirke blændingen på skærmen, og hvis man vælger den rigtige belysning, kan det reducere belastningen af øjnene. Det kan være en god idé at bruge National Institutes of Health’s ergonomiske tjekliste for at sikre, at din opsætning er optimal.

Ud over den rigtige teknologi er det vigtigt at gøre arbejdspladsen indbydende, så du rent faktisk har lyst til at tilbringe tid der. Prøv at sætte nogle grønne planter, der er selvvandende og kræver minimal indsats, tænd dine yndlingsduftlys eller hæng nogle lyskæder op, og tilføj personlige detaljer, der kan glæde dig i løbet af arbejdsdagen. Coutinho har for eksempel tilføjet rammer med billeder af familie og venner samt inspirerende citater, der hjælper hende med at få perspektiv, når hun føler sig stresset eller overvældet.

Uanset hvor meget plads du har til rådighed, og uanset dit budget, kan du skabe et ideelt hjemmekontor, der fremmer produktivitet, komfort og velvære. Ved at investere i den rigtige teknologi og tilbehør, der understøtter ergonomi og produktivitet, kan du skabe et arbejdsområde, der fungerer for dig og hjælper dig med at nå dine professionelle mål. Husk at tilpasse din arbejdsplads efter dine egne behov og præferencer, og sørg for at holde pauser og bevæge dig regelmæssigt for at bevare dit helbred og velbefindende.